O wszystkim co na szynach ;)
Konstal 116N
Konstal 116N oraz 116Na to oznaczenie wagonów tramwajowych wyprodukowanych w roku 1998 przez zakłady Konstal w Chorzowie. W latach 1998 - 2000 powstała także seria 116Na/1.
Konstrukcja
116N to przegubowy, osadzony na trzech wózkach, trójczłonowy tramwaj z 61% niskiej podłogi, wywodzący się od typu 112N. Wagon wyposażono w czworo odskokowych drzwi, a niska podłoga umieszczona została w środkowej części wagonu. Zastosowano impulsowy układ rozruchu z przetwornicą statyczną i czterema silnikami prądu stałego produkcji zakładów Dolmel we Wrocławiu.
W 2005 w tramwaju 116N zamontowano pod siedzeniami dodatkową baterię akumulatorów celem umożliwienia jazdy bez dostępu do napowietrznej sieci trakcyjnej. Wagon ten przeszedł pomyślnie testy i jest w stanie przejechać bez dostępu do sieci ok. 6 km - przy rozładowaniu baterii nie większym niż 40%.
Wersje
Prototyp oznaczony 116N został wyprodukowany w jednym egzemplarzu i obecnie jest jedynym w Polsce tramwajem z akumulatorowym zasobnikiem energii, przystosowanym do jazdy bez dostępu do sieci trakcyjnej.
W 1998 wyprodukowano także dwie sztuki wagonów 116Na, różniących się od prototypu użyciem silników prądu zmiennego z falownikami.
Seria 116Na/1 powstała w latach 1998 - 2000. 26 egzemplarzy różni się od poprzedników ścianą przednią, a 11 sztuk z lat 1999 - 2000 posiada także nowe wyposażenie elektryczne (wagony te oznaczane są także jako 116Na/2).
Eksploatacja
Tramwaje serii 116N/116Na eksploatowane są wyłącznie w Warszawie i stanowią najliczniejszą grupę tramwajów niskopodłogowych w stolicy. Tramwaje te znajdują się w zajezdniach Praga R-2 (nr 3003-3030) oraz Wola R-1 (nr 3002).
Offline