Maszyny szynowe.

O wszystkim co na szynach ;)


#1 2009-02-20 20:19:33

pershing

Administrator

8478401
Skąd: Zabrze
Zarejestrowany: 2009-02-18
Posty: 46
Punktów :   
WWW

EU04

EU04 - seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych dla PKP w latach 1954 - 1955 przez zakłady Lokomotivbau - Elektrotechnische Werke i Hans Beimler Hennigsdorf w Hennigsdorfie w NRD.

W 1948 postanowiono zelektryfikować główne magistrale oraz linie podmiejskie o szczególnym znaczeniu, gdyż silniki elektryczne były znacznie bardziej wydajne niż silniki parowe używane do tej pory. Jednakże polski przemysł miał zbyt małe doświadczenie by sprostać temu zadaniu. Z przyczyn politycznych nie można było zrealizować tych inwestycji kupując lokomotywy z państw zachodnich. Pozostało tylko zamówienie ich w zakładach LEW w NRD. W roku 1950 rozpoczęto rozmowy dotyczące zakupu lokomotyw i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niemcy mieli już doświadczenie w budowie lokomotyw elektrycznych lecz stosowane w Polsce napięcie 3000V prądu stałego było zupełną nowością. Prace projektowe trwały od 1952 do 54, kiedy to gotowy był już pojazd prototypowy.

EU04, które najpierw dostało oznaczenie E04 początkowo obsługiwało magistralę Warszawa - Gliwice ciągnąc zarówno składy pociągów ekspresowych jak i towarowych. EU04 zostały przydzielone do lokomotywowni Warszawa Zachodnia, lecz po krótkim czasie większość z nich była rozdysponowano do zakładów w Łazach i Krakowie Prokocimiu. EU04 był mimo swoich mankamentów uznawany za konstrukcje bardzo udaną i nowoczesną.

Około roku 1960 wszystkie lokomotywy dostały nowe oznaczenia EU04. Zgodnie z przyjętym kodem oznaczało to lokomotywę elektryczną uniwersalną, czteroosiową o napędzie na każdą z osi, na napięcie 3kV. EU04 przemalowywano na barwy analogiczne do EU06.

Pierwsza EU04 została wycofana z eksploatacji już w 1965 roku, następna 4 lata później. W marcu 1983 wykreślono z inwentarza ostatnie dwie sztuki EU04.

Zbyt duża masa przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyną niekorzystnego oddziaływania na tor. Kolejnym mankamentem były zbyt słabe ramy, które potrafiły pękać w trakcie eksploatacji.

Ostatnią zachowaną lokomotywę tej serii - EU04-24 - można zobaczyć w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Została tam przeciągnięta z lokomotywowni we Wrocławiu. Niestety lokomotywa obecnie (2008) nie jest w najlepszym stanie technicznym.

Wiele elementów serii EU04 było zunifikowanych z lokomotywą EU20.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/EU04-08060937.jpg


-- -- -- -- --
České dráhy z Pershingami rządzą!
Najpiękniejszy i najlepszy tram to ULF!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.strzelnica-lezajsk.pun.pl www.total-wrestling.pun.pl www.wwstizmagisterka1.pun.pl www.pwszbudownictwo.pun.pl www.costam.pun.pl