Maszyny szynowe.

O wszystkim co na szynach ;)

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

#1 2009-02-20 20:08:04

pershing

Administrator

8478401
Skąd: Zabrze
Zarejestrowany: 2009-02-18
Posty: 46
Punktów :   
WWW

060DA (ST43 - rumun :) )

060DA (także 062DA) - ciężki spalinowóz eksploatowany na kolejach państwowych m.in. Bułgarii, Rumunii, Chin (oznaczenie ND2), Polski (oznaczenie na PKP ST43), ale także przez przewoźników prywatnych w Niemczech, Polsce i Włoszech, produkowany od 1959 roku w zakładach Electroputere Craiova w Rumunii.

Lokomotywy te produkowane były na licencji szwajcarskich firm Brown Boveri (część elektryczna), Sulzer (silnik spalinowy) i SLM (część mechaniczna). Ogółem wyprodukowano w latach 1959 - 1981 w dwóch seriach (60 i 62) 1407 lokomotyw, które stosowane są do dziś do prowadzenia ciężkich pociągów pasażerskich (latem) i towarowych. Seria 67/68 oparta na rozwiązaniach 060DA przeznaczona została na tory o prześwicie 1520 mm na granicy rumuńsko-ukraińskiej i rumuńsko-mołdawskiej. Oprócz produkcji dla Rumunii, prowadzono także eksport do Bułgarii, Polski i innych krajów komunistycznych.

Polska

Ogółem w latach 1965 - 1978 dostarczono dla PKP 422 egzemplarze serii 060DA, które przyjęły oznaczenie ST43 i rozpoczęły pracę w ruchu towarowym w DOKP Poznań. W kolejnych latach były także kierowane do obsługi pociągów pasażerskich z własnym źródłem ciepła. Dostarczone do Polski lokomotywy różniły się m.in. typem silnika spalinowego (początkowo 12LDA28, a od numeru 156 12LDS28B) oraz od numeru 278 przystosowaniem do montażu sprzęgu samoczynnego co zwiększyło długość i masę pojazdu. Zakup tych lokomotyw (łącznie z zakupem lokomotyw ST44) przyczynił się do wyeliminowania trakcji parowej z niezelektryfikowanych odcinków szlaków PKP. Obecnie na PKP jest planowane wycofanie całej serii, bez przeprowadzania żadnych napraw.

Chiny

Chińska Republika Ludowa sprowadziła w latach 1971 - 1990 379 egzemplarzy tych rumuńskich lokomotyw. Otrzymały one oznaczenie ND2 i eksploatowane są do dziś w ruchu pasażerskim i towarowym.

Rumunia

Obecnie w Rumunii lokomotywy serii 60 i 62 poddawane są remontom i modernizacjom (m.in. poprzez montaż nowych silników i części elektrycznej) i używane są w ruchu pasażerskim i towarowym. Seria 60 od roku 2004 przebudowywana jest na 65, zaś 62 od roku 2000 na 63.

Budowa

060DA jest lokomotywą sześcioosiową o układzie osi Co'Co' (dwa wózki trzyosiowe). Spawana ostoja wraz z pudłem stanowi konstrukcję samonośną. Dwa skrajne przedziały pudła mieszczą kabiny maszynisty. W przedziale środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą główną. Sześć silników trakcyjnych zawieszonych systemem tramwajowym (za "nos") napędza każdą z osi.
Specyficzną cechą nadwozia lokomotywy są drzwi do każdej z kabin maszynisty umieszczone tylko po lewej stronie każdego przedziału (od strony pomocnika maszynisty). Charakterystyczną cechą lokomotyw jest hałas w kabinach maszynisty, który nadmiernie przeszkadza obsłudze lokomotywy. Spowodowane jest to m.in. brakiem przedsionka wejściowego pomiędzy przedziałem silnikowym a kabiną maszynisty.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/ST43-217_Opole.jpg


-- -- -- -- --
České dráhy z Pershingami rządzą!
Najpiękniejszy i najlepszy tram to ULF!

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.politologia07.pun.pl www.flux-football.pun.pl www.presik.pun.pl www.lekarski3.pun.pl www.usa.pun.pl