O wszystkim co na szynach ;)
Tatra T3 to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w różnych odmianach w latach 1961 - 1990 w zakładach ČKD w Pradze w Czechach.
Tramwaj T3 jest następcą wozów Tatra T1 i Tatra T2 opartych na konstrukcji PCC. Jest to główny typ tramwaju eksploatowanego w Czechach i na Słowacji, a także najliczniejszy typ tramwaju na świecie (wyprodukowano 13991 wagonów silnikowych i 122 doczepne).
T3 to jednokierunkowy wóz konstrukcji stalowej, wyposażony w troje drzwi składanych harmonijkowo oraz charakterystyczne siedzenia z laminatu. W Czechach mówi się na nie czasem "Sanie Lenina".
Od lat 80. poddawano go różnym modernizacjom - w tym np. dodanie układu tyrystorowego oszczędzającego prąd.
Odmiany:
* T3 (1369 sztuk) - dla Czechosłowacji
* T3SU (11368 sztuk) - dla ZSRR
* T3SUCS (911 sztuk) - dla Czechosłowacji
* T3D (250 sztuk) - dla NRD
* T3YU (46 sztuk) - dla Jugosławii
* T3R (50 sztuk) - dla Rumunii
Odmiany oznaczone inaczej (np. T3M, T3R.P) to oznaczenia wozów zmodernizowanych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne we własnym zakresie.
Wagony doczepne B3D (121 sztuk) eksportowano do NRD, a B3YU (4 sztuki) do Jugosławii.
Tatry T3 prócz dawnej Czechosłowacji - Czech (Praga, Brno, Pilzno, Liberec, Ołomuniec, Ostrawa, Most i Litvínov, Jablonec nad Nisou) i Słowacji (Bratysława, Koszyce) - eksploatowane są na terenach byłej NRD (Chemnitz, Schwerin), Jugosławii - w Chorwacji (Osijek, Zagrzeb) i Bośni i Hercegowinie (Sarajewo), Estonii (Tallinn), Ukrainie (Kijów, Krzywy Róg), Rosji i Korei Północnej.
Offline
Z tym się nie zgodzę. Bo najpiękniejszy jest zawsze oryginał. I nie z tego zrobili 13N ale z T1...
Offline