pershing - 2009-02-20 20:49:20

SN61 - oznaczenie wagonów silnikowych wyprodukowanych dla PKP w ilości 250 sztuk w latach 1960-1975 w zakładach Ganz-MÁVAG na Węgrzech.

SN61, będący rozwinięciem wcześniej produkowanych SN52 i SN60, to wagon silnikowy, napędzany 12-cylindrowym wysokoprężnym silnikiem spalinowym systemu "Ganz-Jendrassik" (w końcowej serii 50 sztuk zastąpiony silnikiem Henschel) o mocy 500 KM przy 1250 obr./min. Na obu końcach wagon posiada stanowiska sterownicze i możliwe jest sterowanie wielokrotne nawet trzema pracującymi wagonami tego typu. Jeden wagon może prowadzić do trzech wagonów doczepnych, także w okresie zimowym, ze względu na zamontowany kocioł ogrzewczy typu Clayton.

Spalinowe wagony silnikowe typu SN61 były przeznaczone do obsługi pociągów podmiejskich i szybkich ekspresów. W Polsce w latach 70. prowadziły pociągi ekspresowe w tym m.in. "Tatry" z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym głównie w dawnej Dyrekcji Gdańskiej i Szczecińskiej. W latach 1976 i 1985 dwa wagony SN61-170 i SN61-537 przystosowano do prac rewizyjnych przy konserwacji sieci trakcyjnej i oznaczono nową serią SR61.

Ostatecznie wagony SN61 wycofano z planowej eksploatacji na początku lat 90. XX wieku. Dwa egzemplarze (SN61-168 i SN61-183) pozostawiono w stanie czynnym. Wagon SN61-168 wybudowany w roku 1971 znajduje się w zbiorach Skansenu taboru kolejowego w Chabówce, natomiast SN61-183 stacjonuje w Szczecinie. Oba pojazdy są w pełni sprawne. Uczestniczą one w przejazdach okolicznościowych. Dwa SN61 znajdują się za płotem skansenu w Kościerzynie w stanie opłakanym.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/DSCF2153.JPG

www.pwszbudownictwo.pun.pl www.costam.pun.pl www.aztec-ogame.pun.pl www.wwstizmagisterka1.pun.pl www.total-wrestling.pun.pl